در این مقاله به عیوب ممکن در میل گاردان میپردازیم و علاوه بر علت آن به نحوه رفع عیب هم پرداخته می شود.
نام عیب: انتقال نیافتن گشتاور خروجی گیربکس به دیفرانسیل
علت بروز: حرکت کوپلینگ
توضیح علت عیب:
به حالتی گفته می شود که مجموعهٔ لولهٔ کوتاه با لاستیک در داخل مجموعهٔ لوله بلند حرکت کرده، جابه جا گردیده یا دچار چرخش شده است. این امر ممکن است باعث تغییر طول مجموعهٔ گاردان یا درجا چرخیدن لوله کوچک در لولهٔ بزرگ شود. که این عیب می تواند همراه با سروصدا و خارج شدن کشویی از داخل شافت گیربکس باشد.
چگونگی ایجاد علت عیب:
1) از بین رفتن لاستیک بر اثر عوامل محیطی
2) جنس نامرغوب لاستیک که خواص مورد نیاز را نتواند برآورده سازد.
3) ایجاد گشتاور پیچشی بیش از حد تحمل لغزشی کوپلینگ (رابط لاستیکی) و لوله
چگونگی تشخیص علت عیب:
1) قرار دادن قسمت عقب خودرو در سطحی بالاتر از زمین به طوری که چرخ های عقب کاملاً آزاد باشند.
– روشن کردن خودرو؛
– قرار دادن گیربکس در وضعیت دنده ١؛
– بازدید چشمی از محل اتصال لولهٔ بزرگ و کوچک جهت بررسی حرکت و یا چرخش لولهٔ کوپلینگ در محل خود؛
2) قرار دادن خودرو در محل مناسب )جک دوستون( به منظور مشاهدهٔ گاردان و کنترل هم راستایی شاخک های یوغ کوچک و بزرگ و اطمینان از چرخش نداشتن مجموعه.
نحوهٔ رفع عیب:
تعویض گاردان معیوب و مونتاژ مجدد گاردان سالم
نام عیب: لرزش یا ارتعاش گاردان
علت بروز: آسیب دیدن لولهٔ کوتاه و لنگی لوله
توضیح علت عیب:
– روی سطح لوله آثار دفرمگی و ضرب خوردگی که باعث ازدیاد لرزش و لنگی گاردان می گردد مشاهده شود.
– هرگونه تغییر در لنگی بر میزان نابالانسی مجموعه گاردان مؤثر است.
چگونگی ایجاد علت عیب:
اعمال هرگونه ضربه به لوله و یا عوامل دیگر در مجموعهٔ گاردان باعث ایجاد لنگی می گردد. این تغییرات باعث جابه جایی مرکز ثقل جرمی در نقطهٔ ضربه خورده شده و در نهایت بر روی بالانس مجموعه گاردان اثر منفی خواهد داشت.
چگونگی تشخیص علت عیب:
1) بررسی سطح لولهٔ گاردان از نظر وجود دفرمگی ناشی از ضربه
2) لنگی گاردان در چند نقطه از طول گاردان به وسیلهٔ ساعت اندیکاتور اندازه گیری شده و با مقدار مجاز 0.5 میلی متر مقایسه گردد.
نحوهٔ رفع عیب:
تعویض گاردان
نام عیب: لرزش یا ارتعاش گاردان
علت بروز: قفل کردن چهار شاخه
توضیح علت عیب:
به حالتی گفته می شود که مفصل مورد نظر فاقد هرگونه حرکت در یک یا تمامی جهات باشد که این عیب باعث ایجاد سروصدا در مجموعه گاردان گردد.
چگونگی ایجاد علت عیب:
علت بروز این حالت در چهار شاخه ناشی از:
1) شکستن یک یا تعدادی از نیدل های داخل محفظهٔ کاپ چهار شاخه یا شکستگی در قسمت کاپ یکی از طرفین چهارشاخه است.
2) زنگ زدگی داخل کاپ ناشی از نفوذ رطوبت که به دلیل خراب بودن کاسه نمد ایجاد می گردد.
3) تعویض و مونتاژ نامناسب چهارشاخه در مفاصل گاردان استفاده از چهارشاخه های نامرغوب و غیراستاندارد.
چگونگی تشخیص علت عیب:
با حرکت دادن کشویی و فلانچ در مفاصل دوسر گاردان در جهات مختلف
نحوهٔ رفع عیب:
مطابق با دستور العمل تعویض چهارشاخه
نام عیب: لرزش یا ارتعاش گاردان
علت بروز: حرکت دنده ای چهار شاخه (ریپ)
توضیح علت عیب:
به حالتی گفته می شود که حین دوران آهسته مفصل حول یکی از محورها و یا هر دو محور، حرکت دنده ای و یا پله دار به گونه ای کاملاً مشخص احساس گردد.
چگونگی ایجاد علت عیب:
علت بروز عیب می تواند ناشی از:
1) ورود ذرات خارجی به داخل فضای مفصل که ناشی از خرابی گردگیر است.
2) سختی پایین قفسه ساچمه و اثرگذاری آن روی نیدل یا صلیبی
3) جنس نامرغوب نیدل که سبب دفرمگی نیدل شده است.
چگونگی تشخیص علت عیب:
با حرکت دادن کشویی و فلانچ در مفاصل دوسر گاردان در جهات مختلف
نحوهٔ رفع عیب:
مطابق با دستور العمل تعویض چهارشاخه
نام عیب: لرزش یا ارتعاش گاردان
علت بروز: انجام تعمیرات برروی گاردان
توضیح علت عیب:
با توجه به اینکه گاردان قطعه ای دوار است هرگونه عملیات ماشین کاری، جوشکاری و تعویض قطعات منفصله باعث ایجاد نابالانسی در گاردان می گردد.
چگونگی ایجاد علت عیب
1) انجام جوشکاری
2) ماشین کاری
3) تعویض قطعات
4) تابگیری با دستگاه های غیردقیق
5) نصب یا مونتاژ قطعات اضافی در محل چهارشاخه
چگونگی تشخیص علت عیب:
1) استفاده از قطعات منفصله گاردان تأیید نشده و غیراستاندارد
2) مشاهده آثار ماشینکاری و یا جوشکاری برروی قطعات و سطح لولهٔ گاردان
3) مشاهده پولک در محل استقرار خار چهارشاخه
نحوهٔ رفع عیب:
با توجه به انجام تعمیرات این قطعات قابل تعمیر نیستند و باید قطعه نو جایگزین شود.
تعمیر میل گاردان با مفصل ساچمه ای:
به هنگام وجود هر یک از عیب های ذکر شده، میل گاردان باید پیاده گردد. به ترتیب میل گاردان را پیاده کنید. اجزای داخل مفصل ساچمه ای قابل تعمیر نیست و باید به همراه لاستیک های گردگیر تعویض گردد.
محل نشستن ساچمه ها در کوپلینگ متصل شده به پینیون دیفرانسیل را از لحاظ ساییدگی بررسی کنید و در صورت لزوم با باز کردن مهرهٔ میانی آن، کوپلینگ را نیز تعویض کنید.
سلام
ماشین من روا هست
هنگامیکه پا را در سرعت بالای ۸۰ از روی پوال ورمیدارم ماشین صدای بد میدهد انگار انبارش پاره شده دلیلش گاردان میتواند باشد