ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سیسی اواخر پاییز 91 و همزمان با اولویتبندی ارزی برخی از کالاهای اساسی و غیراساسی توسط دولت پیشین به تصویب رسید، این در شرایطی است که با توجه به مساعد بودن منابع ارزی کشور و کاهش تحریمها در شرایط فعلی این قانون در دولت یازدهم نه تنها لغو نشد؛ بلکه با سختگیری بیشتری نیز در اجرا همراه شد.
اما مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت پیشین دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سیسی را ارزبری بالای آنها و همچنین کمبود ذخایر ارزی با اوجگیری تحریمها عنوان میکردند. اما دلیل دوم ممنوعیت واردات خودروهای یاد شده به مصرف سوخت بالای آنها بازمیگشت و دولت برای جلوگیری از مصرف سوخت بیشتر بهنوعی با ورود این خودروها مخالفت کرد، اما دلیل سوم به نقل از یکی از معاونین وزیر صنعت دولت پیشین حساسیتهای اجتماعی ذکر شد.در هر صورت واردات خودروهای بالای 2500 سیسی هماکنون نیز ممنوع است، این در حالی است که ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای مذکور باز هم به مصرف سوخت بالای آنها و همچنین جلوگیری از خروج ارز بیشتر از کشور بازمیگردد. با توجه به این موضوع قاچاق این خودروها به کشور نیز از چشم مسوولان پنهان نبوده است بر این اساس روز گذشته هیات دولت مصوبهای مبنیبر عدم تردد خودروهای بالای 2500 سیسی در خارج از مناطق آزاد را به تصویب رساند. یک کارشناس خودروهای وارداتی در این زمینه تاکید میکند که اگر واردات بالای2500 سیسیها ممنوع است؛ بنابراین ورود آنها از هر نقطهای به سرزمین اصلی حتی با پلاک موقت عاقلانه بهنظر نمیرسد، ولو از مناطق آزاد باشد.