چراغ های جلوی ماشینتان را نو کنید

ماشینها کهنه میشوند و اگر شما از ان دسته افرادی باشید که حداقل یازده سال با یک ماشین سرکرده اند مطمئنا وقت نو کردن چراغهای جلوی ماشین فرا رسیده. چراغهای جلوی تمیز نه تنها باعث میشوند ماشین شما نو به نظر برسد بلکه با روشن کردن مسیر جلو سفر شما را ایمن میکنند. دود، مه، لکه، فرقی ندارد، شما میتوانید با به کار بستتن راههای ساده از شر لایه اکسیده ای که بعد از سالها وکیلومتر ها رانندگی روی چراغهای ماشینتان جا گرفته راحت شوید.

 

فروشگاههای قطعات خودرو و لوازم تزئینی خانه انواع متعددی از بسته های چراغ پاک کن را عرضه میکنند. ما در این مبحث دو بسته متفاوت را مقایسه کردیم. یکی از این بسته ها بسته 25 دلاری شرکت مکوایر و دیگری بسته 10 دلاری شرکت ترتل واکس است. هر دو بسته حاوی یک محلول پاک کننده و شفاف کننده، پدهای سنباده ای مرطوب، و محلول سیلر محافظ هستند. این 15دلار اضافه برای چیست. بسته پیشرفته تر شرکت مکوایر حاوی یک دستمال میکرو فیبر برای پاک کردن، یک گیره برای نگه داشتن پدهای سنباده ایمرطوب، و یک توپ گردگیرپولیش زن میباشدکه روی یک دریل نصب میشود. از طرفی بسته ارزانتر ترتل واکس حاوی دو محلول وتعدادی پد سنباده ای است.

لوازم مورد نیاز

  • یک بسته چراغ پاک کن
  • محلول شستشوی ماشین ، شیشه پاک کن یا اسپری حاوی اب سرد
  • چسب کاغذی یا چسب نقاشی
  • دریل (استفاده از دریل به محتویات بسته چراغ پاک کن بستگی دارد).
  • حوله های خشک یا دستمالهای ظریف.
  • زور بازو و تلاش

مراحل

2

1- برای پاک کردن الودگیها و کثیفیها از روی چراغ ماشین ان را با اب وصابون بشویید. ویندکس یا یک شیشه پاک کن خانگی دیگر این کار را انجام میدهد. بگذارید چراغها کاملا خشک شوند وسپس به مرحله دو بروید.

2- بعد از خشک شدن روی فضاهایی  که دور چراغ را پوشانده چسب کاغذی بزنید( این فضا ها قسمت رنگ شده ماشین هستند که با چراغ اتصال دارند. این کار خیلی مهم است چون رنگ ماشین را از اسیب ناشی از سنباده کشی حفظ میکند. اگر از بعضی بسته ها مثل ترتل واکس استفاده کنید لازم است قبل از سنباده کشی با پدهای مرطوب، یک لایه محلول پاک کننده روی چراغ جلو بمالید. اگر از بسته های دیگری استفاده کنید به سنباده کشی در مرحله 3 و5 نیازی نیست؛ با این بسته ها مستقیما پولیش زنی را شروع میکنید.

3

3- در دو بسته فوق کاغذهای سنباده با درجات مختلف زبری و نرمی تعبیه شده اند. با یک اسپره که از اب یا مایع مرطوب کننده دیگری پر شده است چراغ را مرطوب کنید، نرمترین درجه کاغذ سنباده را نیز مرطوب کنید.

4- نرمترین کاغذ سنباده (درجه 1000 یا 1) را از کنار به کنار، با فشار روی چراغ بکشید. مراقب باشید که کاغذ با قسمتهای دیگر بدنه ماشین تماس پیدا نکند. شما میخواهید نمایی شفاف به چراغها ببخشید. مرتب کاغذ سنباده و سطح چراغ را خیس نگه دارید.

5- در مرحله بعد زبرترین درجه کاغذ سنباده (2000یا 2) را برداشته و از بالا به پایین روی چراغ بکشید. در این حالت هم کاغذ سنباده و چراغ را مرتبا خیس نگه دارید مگر این که در توضیحات بسته چیز دیگری نوشته شده باشد. در بسته ترتل واکس که در عکس بالا نشان داده شده دو نوع کاغذ سنباده اضافه با درجات ریز تز هست؛ این کاغذها امکان سنباده کشی بهتر را فراهم میکنند. با اینکه با استفاده از این پدهای کوچک باید بیشتر به دستتان فشار بیاورید، این پدها بهتر از امکانات بسته مکوایر قسمتهای قوس دار چراغ را تمیز میکنند. عکس پایین بسته مکوایر را نشان میدهد.
بسته به اینکه چراغها چقدر کدر هستند مرحله 3 تا پنج 10 تا 30 دقیقه طول میکشد. دقت کنید که مواد و لوازم کار به قسمتهای دیگر ماشین صدمه نزند. در این صورت رنگ ماشین صدمه میبیند و خراش به وجود میاید.

تصویر

6- چراغ را با یک حوله کاغذی و یا یک دستمال ظریف خشک کنید.

تصویر

7- مقداری از مایع پولیش زن را روی سطح بمالید یا یک پد یا توپ پولیش زن را به مایع اغشته کنید (مانند عکسی که در بالا دیدید). با کمک پد یا توپ پولیش زن روی چراغ بکشید تا لایه مرطوب وشفاف به جا گذاشته شده از سنباده کشی پاک شود. در این قسمت میبایست متوجه تفاوت در شفافیت چراغهای جلو شده باشید. در اینجا باید گفت توپ پولیش زن به خوبی امکانات داخل جعبه ترتل واکس قسمتهای قوس دار را تمیز نمیکند.

8- چراغها را با یک حوله کاغذی یا دستمال ظریف خشک کنید.

تصویر

تصویر

9- حالا چراغها منظره زیبایی پیدا کرده اند ، ولی کار وقتی تمام میشود که یک پد را با مقداری سیلر نگهدارنده اغشته کرده و ان را روی سطح چراغ بکشید؛ اگر از بسته ترتل واکس استفاده میکنید یک دستمال کوچک اغشته به نگهدارنده در این بسته موجود است که باید ان را روی چراغها بکشید.
10- نوار چسب را از دور چراغها جدا کنید و کار تمام است. چند ساعت صبر کنید تا سیلر خشک شود. در صورت امکان صبر کنید همه قسمتها خشک شوند. حالا یک لایه محافظ جدید روی چراغهای شما ایجاد شده.

این عملیات فقط برای پاک کردن چراغهای جلو کاربرد ندارد. شما میتوانید این عملیات را برای پاک کردن چراغهای عقب، چراغهای پهلو و چراغهای مه شکن اجرا کنید. برای پاک کردن شیشه های ماشین از این مواد استفاده نکنید.

تصویر

تصویر

هر دو بسته، شفافیت را برای چراغها به همراه دارند ولی ترتل واکس در پاک کردن الودگیها از روی کل لنزعملکرد بهتری دارد. از طرفی هم برای کار با این بسته بایدبرای سنباده زنی و پولیش زنی مراحل سخت تری را پیمود و فشار بیشتری به دست وارد کرد. از طرف دیگر، کار با بسته پیشرفته تر مکوایر راحت تر است و سریعتر پیش میرود. ولی  برنده شفافیت بخشی، در اینجا بسته ترتل واکس ده دلاری است چون در این شفافیت بهتر، زور بازو هم نقش دارد.

تصویر

اگر این کار را خودتان انجام دهید مبلغ قابل توجهی را پس انداز خواهید کرد. مراکز ارائه این خدمات حدود 60 دلار برای نو کردن چراغهای ماشینتان از شما هزینه میگیرند ؛با این حال شرکت Volkswagen خواهان 100 دلار برای انجام این عملیات شد.

 

منبع: آی زمرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *