پیاده کردن جعبه دنده، دیفرانسیل و میل گاردان خودروی عقب محرک

جعبه دنده در خودروهای عقب محرک به صورت طولی قرار دارد و توسط میل گاردان به گرداننده نهایی متصل است. پیاده کردن مجموعهٔ انتقال قدرت در این نوع خودرو ها به ترتیب زیر است:

– میل گاردان

– گیربکس

– دیفرانسیل

میل گاردان در این نوع خودروها یک تکه یا دو تکه است و توسط مفصل چهار شاخهٔ صلیبی یا کوپلینگ به جعبه دنده و دیفرانسیل متصل می شود.

 تصویر

 

دستورالعمل پیاده کردن مجموعۀ انتقال قدرت:

– قبل از قرار دادن خودرو روی جک ستونی یا چالهٔ سرویس، کف خودرو توسط کارواش شست و شو داده شود. ابزارهای عمومی مورد نیاز را آماده کنید. درِ موتور را بالا بزنید و قطب منفی باتری را باز کنید.

– بست لولهٔ هوای ورودی را باز کنید و خار فنری محفظهٔ فیلتر را بیرون بکشید و مجموعهٔ هواکش را پیاده کنید.

– مجموعهٔ استارت توسط دو عدد پیچ از بالا و پایین به گلدانی جلوی جعبه دنده متصل است. آنها را باز کنید.

– برای راحتی کار در هنگام بستن مجدد استارت، اتصالات الکتریکی آن جدا نکنید. از قسمت بالا استارت را از جعبه دنده جدا کنید.

– روغن جعبه دنده را با باز کردن پیچ در ظرف تمیز تخلیه نمایید.

– اتصالات الکتریکی حسگر سرعت و قشنگی دنده عقب را از روی گلدانیِ عقب جعبه دنده جدا کنید.

– سوکت حسگر اکسیژن را، که از روی رام زیر جعبه دنده رد شده است، جدا کنید.

– میل گاردان دو تکه و قسمت میانی آن دارای تکیه گاه بلبرینگی است. برای جلوگیری از حرکت میل گاردان، هنگام باز کردن پیچ های آلنی مفصل آن، خودرو را در دندهٔ 1 قرار دهید.

– ابتدا پیچ های طرف جعبه دنده را باز کنید.

– سپس پیچ های طرف دیفرانسیل را باز کنید.

– تکیه گاه بلبرینگی میل گاردان توسط دو عدد پیچ به شاسی متصل شده است. آنها را باز و میل گاردان را پیاده کنید.

– در این مرحله برای جدا سازی جعبه دنده، ابتدا باید اهرم تعویض دنده از داخل کابین خودرو جدا گردد. چرمی دستهٔ دنده را با دو دست پایین بکشید تا پیچ متصل کنندهٔ دستهٔ دنده به کنسولی دیده شود.

– پیچ اتصال دستهٔ دنده به کنسولی را باز کنید.

– پیچ اتصال کنسولی جعبه دنده را از قسمت پایین شاسی باز کنید.

– پیچ بازوی متصل شده به دو شاخهٔ کلاچ را که سیم کلاچ روی زبانهٔ آن است باز کنید تا سیم کلاچ جدا گردد.

– سوکت حسگر دور موتور را با فشردن خار فنری آن جدا کنید. پیچ متصل کنندهٔ حسگر به پوستهٔ جعبه دنده را باز و سپس حسگر را پیاده کنید.

– گلدانی جعبه دنده توسط چهار عدد پیچ، که دو عدد آن در قسمت پایین و دو عدد دیگر در قسمت بالاست، به موتور متصل شده است. پیچ ها را باز کنید.

– برای جذب ضربات وارده از طرف موتور و میل گاردان به جعبه دنده، زیر آن ضربه گیری قرار دارد که توسط دو عدد پیچ به رام زیرین متصل شده است. دو عدد پیچ را باز کنید.

– رام زیِر جعبه دنده توسط چهار عدد پیچ دارای واشر پلاستیکی به شاسی متصل است، آنها را باز کنید. با این عمل انتهای جعبه دنده به طور کامل آزاد می گردد. بنابراین لازم است به کمک فردی دیگر انتهای جعبه دنده مهار شود.

– برای جدا کردن جعبه دنده از موتور، آن را به سمت بیرون بکشید تا از پین های راهنما عبور کنید و محور ورودی جعبه دنده نیز از هزار خاری صفحه کلاچ آزاد گردد.

تذکر : این عمل توسط دو نفر، که از پایین گیربکس را مهار کرده اند، انجام می گیرد.

– برای پیاده کردن مجموعهٔ دیفرانسیل، ابتدا پیچ تخلیهٔ روغن آن را باز و سپس روغن را در ظرف مناسبی جمع کنید.

– برای جدا کردن دیفرانسیل از مجموعهٔ اکسل باید پلوس ها از چرخ دنده های سرپلوس جدا شوند. برای جدا کردن پلوس ها، ابتدا چرخ های عقب را باز کنید.

– پیچ های متصل کنندهٔ کاسه ترمز به فلانچ سر پلوس را باز و سپس کاسه را پیاده کنید.

– پلوس کش را به فلانچ چرخ ببندید و وزنهٔ پلوس کش را به سرعت حرکت دهید تا در اثر ضربهٔ وزنه، پلوس از داخل اکسل بیرون آید.

– در نهایت پیچ های متصل کنندهٔ کله گاوی دیفرانسیل به اکسل را باز و سپس مجموعهٔ دیفرانسیل را پیاده کنید.

 

روش تهیه چک لیست ارزیابی:

جدول فهرست وارسی یا چک لیست، ابزاری است که به وسیلهٔ آن می توان عملکرد فرد یا اعضای یک تیم یا گروه کاری را در فرایند فعّالیت کارگاهی بررسی و ارزیابی نمود. چک لیست ارزیابی شامل ویژگی ها و شاخص های ارزیابی است که از نظر تعداد بر مبنای حجم فعالیت کارگاهی تعریف و تعیین می شود. در جدول پایین یک نمونه از چک لیست ارزیابی پیشنهادی نشان داده شده است.

 

ردیف

ویژگی های ارزیابی یا شاخص ها

بلی

خیر

1

آیا ابزارهای عمومی ابزار مخصوص مناسب با نوع خودرو انتخاب شده است؟

  

2

آیا نکات ایمنی مرتبط با کار عملی رعایت شده است؟

  

3

آیا اطلاعات فنی موردنیاز از کتاب راهنمای تعمیرات خودرو به درستی استخراج شده است؟

  

4

آیا مراحل انجام کار به درستی انجام شده است؟

  

5

آیا فعّالیت کارگاهی در زمان پیش بینی شده انجام شده است؟

  

6

آیا بازبینی های لازم برای تشخیص صحت عملکرد انجام شده است؟

  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *