نقد و بررسی کامل خودروی کیا، اپتیما، 2016 sx

کیا در سال 2016 دوباره با طراحی شیک اپتیما در فروش، تحسین همگان را برانگیخت، به طوری که فقط فروش این خودرو اتوماتیک در اوایل سال جاری در شهر نیویورک نشان دهنده این است که در لیست خودرو های تاب قرار گرفته است. این گفته منطقی است که بخش خودروهای سواری خانواده کیا براساس طراحی ظاهری خودرو های خود فروش بالایی دارند. و طراحی های پر از شگفتی رئیس Peter Schreyer در کیا نزدیک یک دهه است که خریداران را وادار کرده است تا به خودروهای کره ای با تردید کمتری بنگرند.

خودروی کیا

البته خودرو های شاسی بلند کیا نیز از نظر فنی بهبود یافته است اما طراحی ظاهری خودرو های کره ای به طور چشمگیری باعث قرار گرفتن این برند در رتبه بندی نزدیک بالاترین خودرو های با کیفیت قرار گرفته و در نمودار فروش افزایش رشد داشته است. چون این بخش در بازار بیش از اندازه رقابتی است و هیچ کدام از خودرو های کیا نتوانسته انتظارات کیا را از اهدافش در بازار فروش بدست آورد و هنوز هم فاصله زیادی نسبت به خودروی های آکورد هوندا که در سال 2015 در لیست 10 خودرو بهتر سال قرار گرفته دارد، و یا همچنین لذت سواری با خودروی های 2016، مزدا 6 و یا پاسات فولکس واگن، و یا آلتیما نیسان را بدست بیاورد. بنابراین با وجود به روز رسانی، و بهبود در روند خودرو سازی، کیا تصمیم به افزایش قیمت ماشین جدیدش گرفته است. آن هم فقط به خاطر افزایش مقدار زیادی چرخ دنده اختیاری جدید، نسبت به دیگر خودرو ها.

 

ارزش گذاری:

اپتیما 2016،شامل آپشن های مختلفی است که در اولین تست خودرو برچسب قیمت فراتر از 38000 دلار برای آن در نظر گرفته شد. و البته نسخه SX 2.0T که خط مونتاژ آن در غرب گرجستان صورت می پذیرد در میان 5 خودروی مجهز رتبه دوم را بدست آورد، اگرچه آن فقط یک نمونه اولیه از خودرو بود.

 

همچنین با راه اندازی بسته تجهیزات اختیاری توانستند 2700 دلار به این نسخه بیافزایند، از جمله گزینه های اضافه شده شامل چرخ خاص 18 اینچی، سانروف پانوراما و ارتقاء صوتی هارمن/ کاردان می باشد، و رنگ خودرو که شما را به اشتباه می اندازد و تصور می کنید همچون دانه های مرواید سفید برف است در حالی که به رنگ گرافیت پلاتینی می باشد.

 

 

عملکرد فنی:

از نقطه نظر شتاب این تازه ترین عضو اپتیما در نسخه LX 1.6T یک موتور جدید 1.6 لیتری توربو با چهار سیلندر و هفت زمانه به صورت اتوماتیک و با کلاچ دوگانه با 185 اسب بخار می باشد و در کنار آن نسخه 2.4 لیتری با چهار سیلندر و شش سرعته اتوماتیک، با موتوری کوچکتر و با قدرت 178 اسب بخار و گشتاور بیشتر (195 پوند فوت) و با وعده صرفه جویی بهتر در سوخت در رتبه بندی سازمان محیط زیست قرار گرفته است
( 28/39 mpg city/highway EPA ).

 

مدل SX با موتور توربو 2.0 لیتری که دارای کیفیت بالاتری است نسبت به خودرو هم تراز خود سوناتا هیوندای می باشد و بخاطر این موتور یک امتیاز بیشتر جهت قدرت و کیفیت عملکرد دریافت نموده است. در حال حاضر این مذل با موتوری به قدرت 245 اسب بخار به جای مدل کوچکتر با موتور توربو 274 اسب بخار و با گشتاور ثابت 260 پوند فوت (9 پوند فوت پایین تر) و 300 دور در دقیقه سریعتر از خودرو هم تراز خود می باشد. البته این مقدار بد نیست و هم اکنون بازاریابان کیا می توانند ادعا کنند که از نظر قدرت به رقبای خود مانند هوندا، VW، نیسان و کمری تویوتا نزدیک شدند. آن هم یک خودروی سواری با موتور V-6 از خانواده خود.

 از نظر سرعت بهترین:

موتور توربو 2.0 لیتری 6 زمانه اتوماتیک جفت استاندارد در رانندگی عادی است، مقدار زیادی احساس قدرت بیشتر نسبت به خودرو های هم کلاس خود دارد که البته با توجه به محورهای خطی آن قابل پیش بینی است. و همچنین در تست سکوت در کل مجموعه نسبت به مدل های قبلی خود هنگامی که دریچه های گاز باز باشد 71 دسی بل ثبت شده است که 4 دسی بل کمتر از آنها می باشد.

 

این خودرو هنگامی که دریچه های گاز آن باز باشد در اتوبان به عنوان خودروی آرامی بوده است. و دلیل آن فقط موتور کیا نیست بلکه شاسی محکم و میزان NVH کاهش یافته در تعلیق می باشد. البته همه این موارد جهت از بین بردن انتقادها نسبت به سرعت تبخیر در اتومبیل های کره ای در پالایش پاک می باشد.

 

این تجدید نظر در موتور 2.0 لیتری فاقد انفجارهای پشت سر هم و قدرتی فراتر از 5000 دور در دقیقه باعث شده که براساس آمار علاقمندان تردید قبلی خود را نسبت به رانندگی با خودرو اپتیما از بین ببرند. حتی در مدل 2016 که اگر راننده جهت داشتن سرعت بیشتر حالت اسپورت (گزینه های دیگر عادی و سازگار با محیط زیست – ECO- هستند) را انتخاب نمایند.

 

همچنین در این خودرو تعویض دنده به صورت دستی به پایان می رسد، همچنین با استفاده از تکه های پلاستیکی پنیری فرم در طراحی داخلی و با تغییرات پر از احساس آن پاداشی تضمین شده به مشتری می دهد. البته آرزو کیا، با ارائه کلاچ دوگانه و موتور ارائه شده بهتر، نتوانسته نسبت به خودرو های سواری و سبک مورد علاقه مردم مانند هوندا و مزدا حتی با گیربکس دستی برآورده شود.

 

البته اندازه گیری شتاب آن در مقایسه نشان دهنده تنزل نسبت به عملکرد خودرو های قبلی است. میزان 6.8 ثانیه در 60 مایل در ساعت با تأخیر 0.4 ثانیه نسبت به خودرو های قدیمی تر، اما اختلاف زیاد به اندازه 0.2 ثانیه با 2 مایل در ساعت و به میزان یک چهارم مایل می باشد. البته هنوز هم خودرو هایی به میزان 7.0 ثانیه در 60 مایل در ساعت عقب تر از آن وجود دارند. 22 mpg از نقاط مختلف شهرستان ها در سازمان حفاظت محیط زیست توانسته امتیاز 20 را برای این خودرو نسبت به نسل های قبلی آن کسب کند.

 

کیا می گوید جهت پاسخ به مخالفان دست به تغییرات و بهبود سازی در خودرو زده است از جمله شاسی محکم از جنس فولاد با مقاومت بالاو سوار بر موتور الکتریکی، قدرت فرمان به طور مستقیم در مدل SX و SXL که به صورت مخالف به روی ستونی مجهز نصب شده است. یکی دیگر از ویژگی هایی که اپتیما را جدا می سازد و سواری را بهبود می بخشد، که میزان سر و صدای کمتری به داخل کابین انتقال می دهد حتی با وجود چرخ های بزرگ. فرمان اپتیما احساسی بالاتر از حد متوسط هم کلاس های آن را نشان می دهد، آن هم بدون هیچ زرق و برقی، که حتی با گذاشتن نوک انگشتان خود نیز می توانید به درستی آن را تنظیم کنید. ما وزنی به میزان 0.84 گرم بر روی پدال ترمز نیاز داریم.

 

البته این آزمون بر روی نسخه قبلی به علت هوای نامساعد میزان بیشتری را نشان داد اما در EX اپتیما در مقایسه در سه ششم راه به میزان 0.80 گرم وزن احتیاج می باشد. این میزان در خودرو Primacy MXM4 میشیلن که بیشتر به عنوان یک خودرو لوکس در نظر گرفته می شود دیده می شود.فاصله توقف 174 فوت با سرعت 70 مایل در ساعت است که در حد متوسط است. اما با این وجود پدال در حالت توقف های مکرر به فرد احساس خوب و بدون فشاری را به وجود می آورد.

 

 

طراحی داخلی:

کابینی در حد درجه لوکس:

حتی بدون چرم ناپا، باز هم کابین داخلی دارای طرحی فوق العاده، و با تزئینات داخلی و مجلل می باشد مخصوصاً با به کار بردن فلز واقعی بر روی درب و ایجاد یک خط تیره بر آن.با اینکه هزینه این خودرو متناسب با تجهیزات فنی آن است اما فضای داخلی آن در حد خودرو هایی با قیمت 50000 دلار می باشد. داشبورد با طراحی جدید به کنترلی با عنوان بالا و پایین می باشد و دارای تقسیم بندی مناسبی است.

 

اما صفحه نمایش 8.0 اینچی آن به دو منظور هم به عنوان صفحه نمایش و هم یک سیستم کنترلی کاربرد دارد. و به همین دلیل کمی به سمت راننده قرار گرفته ملی مسافر جهت خواندن و استفاده از می بایست کمی به سمت راننده خم شود و اگر فرد کنار راننده بخواهد از سرگرمی آن استفاده کند و یا عهده دار ناوبری شود اذیت می شود. طراحی داشبورد راست تقریباً کوچک است و در مقایسه با مدل های مشابه که به تازگی طراحی شده است پایین تر قرار گرفته است. همانند یک دال بزرگ تخت در مقابل مسافر البته شاید مجلل به نظر آید اما استفاده از آن خسته کننده است.

 

کلیه دکمه ها، دستگیره ها، کنترل و وسایل موجود در سایز کوچک طراحی شده اند. این خودرو یک بسته 4800 دلاری فناوری حق بیمه، شامل کنترول کروز تطبیقی، هشدار برخورد به جلو، ترمز الکترونیکی پارک، هشدار انحراف از مسیر و ترمز اضطراری مستقل می باشد. خریداری که جهت تمام عمر می خواهد از این خودرو استفاده کند یا با آن به مسافرت رود، بهتر است از نسخه SX آن با قیمت حدود 30000 دلار تهیه کند.

 

البته در هر حالت نمی توان از بسته تجهیزات آن به لطف لیست طولانی آن از تجهیزات استانداردی که نشان دهنده تصمیم شرکت کیا جهت پایین آوردن قیمت این خودرو نسبت به قدرت اصلی آن نیست. البته در مقایسه با تجهیزات خودرو قیمت رقبای آن به نسبت پایین تر است، که شاید با توجه به فروش آن استقبال بالای مردم امکان تجدید نظر شرکت در پایین آوردن قیمت می باشد.

 

منبع: izomorod.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *