پژو به ایران 427.6 میلیون یورو غرامت غیرنقدی می‌دهد

به گزارش وبسایت آی زمرد و به نقل از خبرگزاری فارس، هاشم یکه زارع، در نشستی درباره همکاری‌های بین المللی و قرارداد جدید پژو، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نحوه دریافت غرامت از شرکت پژو به مواردی در خصوص عملکرد پژو در تحریم و خسارت‌های آن بر صنعت خودرو اشاره کرد.

 

 

وی ادامه داد: طبق محاسبات 427 میلیون و 600 هزار یورو خسارت مربوط به رفتار پژو در ایران از جانب این شرکت به ایران خودرو پرداخت خواهد شد که البته بخشی از این مبلغ به طور غیرنقدی محاسبه می‌شود.

 

وی توضیح داد: 116 میلیون یورو از این خسارت مربوط به مسائل حال و گذشته است و 311 میلیون و 600 هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است.

 

یکه‌ زارع ادامه داد: از 116 میلیون یورو خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته، 25 میلیون یورو بابت دریافت قطعات مجانی از پژو محاسبه خواهد شد که البته بخشی از آن دریافت شده است.

 

وی افزود: همچنین 11 میلیون یورو بابت تجهیزات خط تولید پژو 207 در نظر گرفته شده است که مجانی به ایران اعطا می‌شود.

 

مدیرعامل ایران خودرو افزود: همچنین 11 میلیون یورو از طلب‌هایی که پژو از ایران خودرو داشته در موضوع غرامت دیده شده است که به صورت نقدی پرداخت نخواهیم کرد.

 

یکه زارع تاکید کرد: شرکت پژو طبق قرارداد بابت تولید خودرو با برند پژو در ایران خودرو قبل و بعد از تحریم‌ها باید 69 میلیون یورو به عنوان رویالیتی (امتیاز مونتاژ خودرو) از ایران خودرو دریافت می‌کرد که در توافق انجام شده، قرار شد این مبلغ پرداخت نشود.

 

به گفته وی، در مورد 316 میلیون و 600 هزار یورو خسارت تعیین شده مربوط به مسائل آینده نیز قرار شد در خریدهایی که ایران خودرو در زمینه قوای محرکه از پژو انجام می‌دهد تخفیف دریافت کند که البته این تخفیف بر روی قیمت‌های قطعی و بر اساس فرمول قیمت اعمال خواهد شد.

 

به گفته یکه‌زارع، شرکت پژو همچنین متعهد شده که خدمات کارشناسی به ارزش 4 میلیون یورو به ایران خودرو ارائه دهد و در این راستا در مدت یک سال، کارشناسان پژو در ایران خودرو مستقر خواهند شد تا برای محصولات تولیدی پژو در ایران در جهت بهبود کیفیت اقدام کنند.

 

مدیر عامل ایران خودرو گفت: نزدیک به یک میلیون و 600 هزار یورو نیز جهت آموزش کارشناسان ایران خودرو در فرانسه در نظر گرفته شده و علاوه بر این، قرار است در زمینه محصولات فعلی نیز با ارزش یک میلیون یورو کار شود به طوری که پژو این محصولات را در اختیار ایران خودرو قرار دهد تا بر روی آنها کار کنیم.

 

یکه زارع در پاسخ به سوال دیگر فارس در مورد رقم رویالیتی پرداختی به پژو گفت: در توافق با پژو به نتیجه رسیدیم که برای دو میلیون دستگاه خودرویی که خودمان بر روی پلت‌فرم‌های پژو تولید کرده‌ایم رویالیتی 30 یورویی پرداخت شود که با محاسبه 70 یورویی که از این محل روی هر کدام از این دو میلیون خودرو پرداخت نمی‌کنیم، می‌توان به رقم 140 میلیون یورو خسارت پرداختی از این محل از سوی پژو اشاره کرد.

 

به گفته مدیر عامل ایران خودرو بابت تولید محصولات پژو در ایران طبق قرارداد قبلی، رقم رویالیتی به 140 یورو رسیده بود که قرار شد تا هر زمان که پژو 405، پژو 206 و پژو 207 در ایران تولید می‌شد بابت این خودروها 10 یورو پرداخت شود که با در نظر گرفتن تیراژ سال آینده کل درآمد حاصل از این محل 140 میلیون یورو محاسبه می‌شود.

 

* رقم غرامت ارتباطی با سرمایه‌گذاری پژو ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که پرسید آیا این ارقام بدون در نظر گرفتن رقم سرمایه‌گذاری پژو در ایران محاسبه شده است، گفت: بله، این خسارت هیچ ربطی به رقم سرمایه‌گذاری پژو ندارد و فرانسوی‌ها بیش از 200 میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

 

مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرد: اثر مستقیم دریافت غرامت از پژو بر سود و زیان ایران خودرو 47 میلیون یورو خواهد بود.

 

وی ادامه داد: اگر میزان ساخت داخل تعیین شده در قرارداد پژو محقق نشود، وزارت صنعت اجازه ورود قطعات را نخواهد داد.

 

* انتخاب چرخشی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت مشترک

وی در پاسخ به این سوال فارس که پرسید چه تضمینی برای داخلی سازی قطعات پژو وجود دارد؟ گفت:در شرکت مشترکی که توسط ایران خودرو و پژو ایجاد می‌شود هر کدام از دو طرف، 50 درصد سهم خواهند داشت.

 

یکه زارع گفت: در دو سال اول، مدیرعامل این شرکت از ایران خودرو تعیین می‌شود و رییس هیأت مدیره نیز از شرکت پژو حضور خواهد داشت و این موضوع در دو سال بعد برعکس خواهد شد.

 

‌وی تصریح کرد: هر دو نفر از قدرت اجرایی بالایی برخوردار خواهند بود.

 

وی در واکنش به این موضوع که نمایندگان مجلس قصد دارند طرح تحریم قرارداد پژو را به هیات رییسه مجلس ارایه کنند، گفت: وقتی مجلس به نتیجه برسد و این مسئله به تصویب برسد، ما به این موضوع 100 درصد احترام خواهیم گذاشت.

 

مدیر عامل ایران خودرو ادامه داد: در دو روز آخری که در فرانسه بودیم هیأت مدیره پژو بر سر اینکه ایران خودرو توانسته امتیازات بالایی را برای خودش بگیرد، مشکل پیدا کرده بودند.

 

* فرمول محاسبه رویالیتی

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس که پرسید حق رویالیتی (امتیاز مونتاژ خودرو) در قرارداد جدید با پژو به چه صورت دیده شده و چه تفاوتی با قرارداد قبلی خواهد داشت؟ اظهار داشت: رویالیتی بر اساس یک فرمول مشخص در قرارداد جدید تعیین می‌شود.

 

وی ادامه داد: رویالیتی برای داخلی سازی زیر 25 درصد پرداخت نخواهد شد و با افزایش میزان داخلی سازی، مبلغ رویالیتی نیز افزایش خواهد یافت.

 

یکه زارع تاکید کرد: مبلغ رویالیتی در قرارداد جدید نسبت به قرارداد قبلی، عادلانه‌تر و به نفع شرکت جوینت ونچر است.

 

وی افزود: در قرارداد جدید توانستیم بیشترین منافع را برای ایران خودرو ایجاد کنیم.

 

* احداث کارخانه جدید برای تولید محصولات پژو

مدیر عامل ایران‌ خودرو در ادامه با بیان اینکه شروع تولید محصولات پژو در کارخانه فعلی ایران خودرو صورت خواهد گرفت‌، گفت:‌ بعد از سه یا چهار سال، یک سایت مستقل و کارخانه جدید برای تولید مشترک محصولات پژو احداث خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه اواخر سال آینده پژو 2008 به تولید خواهد رسید، افزود: میزان داخلی‌سازی این محصول در سال اول 40 درصد و بعد از 4 سال به 70 درصد می‌رسد.

 

وی تصریح کرد: برای افزایش داخلی‌سازی محصولات پژو در ایران، قطعه‌سازان ایرانی با قطعه‌سازان فرانسوی همکاری خواهند داشت و حتی ممکن است قطعات برخی خودروهای لوکس پژو که در ایران تولید نمی‌شوند نیز توسط قطعه‌سازان ایرانی به تولید برسد.

 

به گفته یکه‌زارع، از سرمایه‌گذاری 250 میلیون یورویی پژو در ایران، 54 میلیون دلار صرف واحدهای قطعه‌سازی ایران، انتقال دانش فنی و تحقیق و توسعه در این بخش خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه طبق قرارداد جدید با پژو می‌توانیم از پلت‌فرم موجود در شرکت مشترک برای تولید محصولاتی با برند ایران‌خودرو استفاده کنیم، گفت:‌ طی 20 روز آینده کار طراحی اولین خودروی تولیدی در این زمینه آغاز خواهد شد و این محصول طی 2 تا 2.5 سال آینده به تولید می‌رسد، بنابراین در قرارداد پژو مونتاژکار نخواهیم بود.

 

* رنو در ایران سرمایه‌گذاری نکرد

وی همچنین با انتقاد از قرارداد خودروسازان ایرانی با شرکت رنو فرانسه، گفت:‌ در قرارداد رنو هیچ سرمایه‌گذاری در ایران از سوی فرانسوی‌ها انجام نشده و فقط یکسری قالب‌ها توسط رنو تهیه شده و در اختیار واحدهای قطعه‌سازی کشور قرار گرفته است.

 

مدیر عامل ایران‌ خودرو در مورد نحوه قیمت‌‌گذاری محصولات پژو در ایران نیز گفت:‌ قیمت‌گذاری خودرو ربطی به قرارداد ندارد و نمی‌توانیم در این مورد تعیین تکلیف کنیم.

 

وی افزود: قیمت خودورها بر اساس قوانین ناظر بر قیمت‌گذاری در زمان تولید محصولات تعیین خواهد شد.

 

* 20 درصد قرارداد پژو محرمانه است

مدیر عامل ایران‌ خودرو در ادامه با بیان اینکه 20 درصد از قرارداد ایران خودرو و پژو محرمانه است، گفت: 80 درصد بقیه قرارداد قابلیت انتشار را دارد و البته به مجلس یا هر دستگاه دیگری در این مورد سوال داشته باشد، توضیح کامل را ارائه خواهیم کرد.

 

وی با طرح این سوال که ببینید در دنیا کدام یک از قراردادهای خودروسازان منتشر شده است، تأکید کرد: در بازارهای جهانی جزئیات قراردادهای خودروسازان منتشر نمی‌شود و انتشار برخی جزئیات از قرارداد ایران‌ خودرو و پژو نیز می‌تواند برای ما اخلال ایجاد کند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای توقف تولید پژو 405، پژو پارس و پژو 206 دارید؟ نیز اینگونه پاسخ داد که شرکت‌های دیگری هستند که باید برای توقف تولید محصولاتشان اقدام کنند.

 

وی ادامه داد: اگر تولید این محصولات و همچنین پراید متوقف شود، باید ببینیم چه اتفاقی برای قطعه‌سازان می‌افتد.

 

وی تأکید کرد: در قراردادهای جدید بابت فعال کردن ظرفیت‌های جدید در صنعت قطعه‌سازی توافق شده است.

 

* تولید پژو 508 و پژو 5008 در مرحله بعدی همکاری‌ها

یکه‌زارع در ادامه از برنامه‌ریزی برای تولید دو محصول پژو 508 و پژو 5008 در مرحله بعدی همکاری ایران‌ خودرو و پژو خبر داد و گفت: در مرحله اول نیز تولید پژو 2008، پژو 208 و پژو 301 پیش‌بینی شده است.

 

وی توضیح داد: قیمت پژو 2008 با گیربکس اتوماتیک 78 میلیون تومان و نوع دستی این خودرو 72 میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود و در مورد پژو 208 نیز باید به قیمت 68 میلیون تومانی این خودرو با گیربکس اتوماتیک و قیمت 64 میلیون تومانی آن با دنده دستی اشاره کنیم.

 

به گفته وی، قیمت پژو 301 با گیربکس اتوماتیک حدود 62 یا 63 میلیون تومان و نوع دستی آن 58 میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود که البته این قیمت‌ها با توجه به شرایط فعلی برآورد شده و باید ببینیم در آینده به چه قیمتی تولید خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه تولید محصولات پژو در ایران در سال 2020 یا 2021 به 200 هزار دستگاه خواهد رسید، گفت: 30 درصد از محصولات مشترک تولیدی صادر خواهد شد که قیمت آنها بیش از 10 تا 12 هزار یورو خواهد بود.

 

یکه‌زارع تأکید کرد: محصولات صادراتی با برند پژو تولید می‌شوند و در بازارهای این شرکت عرضه خواهند شد.

 

* واردات پژو 2008 برای سنجش ذائقه مشتری

وی از عرضه پژو 207 تولیدی ایران‌‌‌ خودرو در خرداد سال آینده به بازار خبر داد و گفت: ممکن است برای سنجش ذائقه مشتریان تعدادی پژو 2008 به صورت CBU به کشور وارد شود.

 

وی با بیان اینکه دیگر امکان تولید محصولاتی مانند پژو 405 با قیمت 40 تا 45 میلیون تومان وجود ندارد، گفت: در همکاری با شرکت‌های خارجی هیچ خودرویی ارزان‌تز از 65 یا 70 میلیون تومان عرضه نخواهد شد.

 

* قرارداد تولید سواری‌های بنز تا دو هفته آینده امضا می‌شود

مدیر عامل ایران‌ خودرو در ادامه در مورد همکاری‌های ایران‌ خودرو با دیگر شرکت‌های خارجی نیز گفت: شرکت بنز با شرکت ایران‌ خودرو دیزل تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده که طبق آن، یک شرکت فروش و خدمات پس از فروش با سهم 51 درصدی بنز و سهم 49 درصدی ایران‌‌ خودرو دیزل ایجاد خواهد شد.

 

وی ادامه داد:‌ همچنین بنز 30 درصد از سهام شرکت ایدم را مجدداً در اختیار می‌گیرد و 20 درصد از سهام شرکت محور خودرو را نیز خواهد داشت و علاوه بر این، شرکت گواه توسط شرکت جوینت ونچر فروش و خدمات پس از فروش ایران‌ خودرو دیزل و بنز خریداری خواهد شد.

 

وی از انعقاد قرارداد برای تولید محصولات سواری بنز در ایران طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: در چنین شرایطی پالس‌هایی از طرف شرکت BMW داشته‌ایم ولی به احترام نمایندگی رسمی این شرکت در ایران، به تقاضای آنها پاسخ ندادیم.

 

وی تأکید کرد: بنز تمام قد در ایران حضور خواهد داشت.

 

* تولید مشترک محصولات فیات

یکه‌زارع در ادامه از همکاری ایران‌ خودرو با شرکت فیات خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا همکاری با فیات منجر به همکاری کرایسلر منتهی خواهد شد؟ گفت: ما دوست داریم با شرکت‌های قوی در دنیا کار کنیم، ولی در این زمینه از سیاست‌های کشور پیروی خواهیم کرد.

 

وی افزود: در حال حاضر پلت‌فرم‌های مشترکی بین شرکت‌های آمریکایی وجود دارد و این اتفاق دور از ذهن نیست که از طریق فیات، تکنولوژی‌ تولید خودروهای آمریکایی به ایران وارد شود.

 

* تولید تاکسی بنز در ایران

مدیر عامل ایران‌ خودرو در پایان از مذاکره برای تأمین بخشی از ناوگان تاکسیرانی کشور از طریق محصولات بنز خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن این موضوع، بخشی از نیاز ناوگان تاکسیرانی کشور از طریق تولید محصولات بنز در ایران تأمین خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *