همه ما در نگهداری و رانندگی اتومبیل عادت ها و حرکاتی داریم. این عادت های رانندگی و نگهداری خودرو که بعضا به طور تقلیدی انجام میدهیم، ممکن است برای اتومبیل مخرب باشد. در مقاله پایین به 10 مورد از این رفتارها اشاره شده است.
1-نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.
2-بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: تا زمانی که کلاچ (کلید) ترمز دستی رانگرفتی نباید آن رابالا بکشی، خودم هم از تعدادی ازدوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش ازحد به سیم ترمزدستی میشود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا میکشم)
3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس: درهمین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتریا بیشتر کارکرده ووقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ درجواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و…میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.
4-تعویض یکبار درمیان فیلتر روغن: گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار درمیان تعویض میکنند واکثراهمین افراد ازفیلترهای با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلترعمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد ومنجربه آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگرهربار فیلترراعوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می کردیم چقدر ازهزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد.
5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی: این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتوروارد می آورد درجا کارکردن بیش ازحد باعث گرم شدن بیش ازحد منبع اگزوزمیشود واین گرما به موتورمنتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرردارد.در زمستان بهتراست نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتراولیه تا گرم شدن ماشین درحد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان: چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش ازخودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد بازاست کمتراست.
7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز وترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشارمضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.
8-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
9-باسرعت پایین درلاین سرعت حرکت کردن وبالعکس: بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین درلاین سرعت حرکت میکندد ودرعوض رانندگانی با سرعت های زیاد درلاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.
۱۰-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کارباعث به وجودآمدن رسوبات فراوان در رادیاتوروواتر پمپ و موتورمیشود وبسیاردیده شده که حتی باعث سوختن واشرسرسیلندرهم شده.بهترین کاراین است که آب را جوشانده وبگزاریم تا سرد شود ودوباره آن رابجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم ترمیشود فقط دقت کنید که بعدازسرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریختن ته آب به داخل رادیاتورخود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازارهست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.