دستورالعمل بستن اجزای جعبه دنده

بعد از عیب یابی و رفع عیب جعبه دنده با رعایت ترتیب زیر به جمع کردن آن اقدام می کنیم:

 

 

تصویر

 

دستورالعمل بستن اجزای جعبه دنده:

– شیار سه گانهٔ داخل کشویی را با شیار های توپی در یک راستا قرار دهید و سه عدد خار کشویی و ساچمهٔ فنر آن را سوار کنید.

– با همین روش کشویی و توپی دیگر دنده ها را نیز سوار کنید.

– چرخش آزاد برنجی بر روی توپی های مربوطه را کنترل نمایید.

– مخروطیِ چرخ دنده را روغن کاری کنید. سپس قفل شدن برنجی بر روی مخروطی و وجود حداقل فاصلهٔ یک میلی متر بین کف دندهٔ برنجی و پیشانی مخروطی مربوطه را کنترل نمایید.

– برای مونتاژ دنده های روی شفت اصلی، ابتدا دندهٔ برنج را، روی مجموعهٔ از قبل جمع شدهٔ توپی و کشویی دندهٔ سه قرار دهید.

– هنگام نصب دندهٔ برنجی لازم است زائدهٔ دندهٔ برنجی در شیار توپی قرار گیرد. پس از قرار دادن دندهٔ برنجی، دندهٔ سه را روی محور قرار دهید.

– شفت اصلی را داخل مجموعهٔ جمع شده قرار دهید و دندهٔ دو را روی شفت اصلی سوار کنید.

– دندهٔ برنجی را، مطابق شکل، روی مخروطیِ دندهٔ دو قرار دهید.

– مجموعهٔ توپی و کشویی دندهٔ یک و دو را روی محور سوار کنید. دقت کنید که زائده های دندهٔ برنجی در شیارهای توپی قرار گیرد.

مجموعهٔ سوار شده روی محور را پرس کنید. تا توپی ها کاملاً روی هزار خاری محور قرار گیرند. مهرهٔ انتهای شفت را نیز ببندید و برای ممانعت از باز شدن مهره، لبهٔ آن را، پرچ کنید.

نکته : هنگام پرس و قبل از بستن مهره، میزان لقی محوری دندهٔ سه را تا 0.2 میلی متر و روانی چرخش دندهٔ دو را کنترل کنید.

– بلبرینگ شفت اصلی را به گونه ای که دهانهٔ رینگ روی آن به سمت پایین باشد بر روی پوستهٔ جعبه دنده سوار کنید شفت دندهٔ زیر را در داخل پوستهٔ جعبه دنده قرار دهید پس از نصب بوش و دندهٔ برنجی بر روی دندهٔ یک مجموعهٔ دنده یک، در داخل پوستهٔ چدنی قرار گیرد، سپس شفت اصلی را از داخل آن عبور دهید.

– دندهٔ پنج و مهرهٔ مغزی را، بر روی شفت اصلی قرار دهید و خار مفتولی را توسط خار باز کن بر روی شفت نصب کنید.

– مهرهٔ دندهٔ پنج را بر روی مغزی ببندید. (دقت شود که پس از سوار کردن کامل دندهٔ زیر، مهرهٔ مورد نظر محکم می شود(

– برای سوار کردن شفت ورودی، ابتدا بر روی آن، به ترتیب واشر روغن برگردان و بلبرینگ شفت دندهٔ چهار گیربکس را قرار دهید.

– با استفاده از ابزار مخصوص و چکش، بلبرینگ را روی شفت دندهٔ چهار گیربکس پرس نمایید. واشر تنظیم جلوی بلبرینگ و خار نگه دارنده را سوار کنید. و سپس خار را نصب نمایید.

– تعداد 23 عدد رولرهای داخل شفت ورودی را، با استفاده از گریس، در محل خود قرار دهید و رینگ را روی رولرها بگذارید.

– پس از قرار دادن دندهٔ برنجی بر روی مخروطی دندهٔ چهار، مجموعه را به گونه ای بر روی جعبه دنده قرار دهید که شیار مجموعهٔ رینگ نگه دارندهٔ بلبرینگ شفت ورودی، مقابل پین موقعیت دهنده تعبیه شود و بر روی جعبه دنده قرار گیرد.

– )درهنگام جازدن دقت کنید زائده های دندهٔ برنجی در داخل شیارهای توپی قرار گیرد(.

– جعبه دنده را 180 درجه بچرخانید تا محور دندهٔ زیر روبه روی سوراخ رولبرینگ آن قرار گیرد سپس رولبرینگ را با کمک چکش مسی در محل خود سوار کنید.

– کاسه نمد را در محل خود بر روی پوستهٔ کلاچ نصب کنید.

– سپس سطح گلدانی جلو را، چسب کاری نمایید.

– پیچ ها و مهره های گلدانی جلو را با گشتاور چهار کیلوگرم متر ببندید.

– محل نشیمنگاه دو شاخهٔ کلاچ بر روی گلدانی جلو را گریسکاری و سپس دو شاخه را نصب نمایید. آن گاه مهرهٔ بست دوشاخهٔ کلاچ را ببندید.

– کشویی و توپی دندهٔ پنج را جمع کنید.

– بلبرینگ دندهٔ زیر را روی محور جا بزنید و صفحهٔ نگه دارندهٔ آن را توسط هفت عدد پیچ آلنی ببندید.

– بوش دندهٔ پنج را روی محور زیر قرار دهید و مهرهٔ قفلی

– دندهٔ پنج را روی محور رو سفت و پرچ نمایید.

– مجموعهٔ دندهٔ پنج جمع شده را، روی بوش نصب کنید.

– مهرهٔ نگه دارندهٔ مجموعه دندهٔ پنج زیر را ببندید و توسط سنبه پرچ کنید.

– ماهک ها را، در محل خود قرار دهید

– و میل ماهک ها را نصب کنید.

– پس از جازدن میل ماهک ها، پین های آن را جا بزنید.

– پیچ های دو سر رزوهٔ بلند را برروی پوستهٔ چدنی ببندید پس از جازدن میل ماهک ها، پین های آن را، جا بزنید.

– مجموعهٔ دندهٔ کائوچویی و رینگ را بر روی شفت اصلی و بر روی خار نصب کنید.

– خار دوم را پشت چرخ دندهٔ کیلومتر شمار و اورینگ را روی شفت اصلی نصب کنید. )می توان از یک مقوای لوله شده جهت آسیب ندیدن آن استفاده نمود(.

– سطح گلدانی عقب را، چسب کاری و در محل خود سوار کنید.

نکته : دقت کنید که چسب، سوراخ مربوط به عبور روغن از جعبه دنده به گلدانی عقب را مسدود نکند.

– کوپلینگ را بر روی گلدانی عقب نصب کنید. سپس پیچ های گلدانی عقب را به صورت ضربدری ببندید.

– پوستهٔ جعبه دنده را، چسب کاری نمایید. سپس فنرها و ساچمه های میل ماهک ها را جا بزنید و پوسته را نصب کنید.

– مجموعهٔ پوسته و کنسولی را نصب کنید.

– در نهایت، لاستیک ضربه گیر و پینیون کیلومتر شمار را نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *