از متداول ترین مشکلات و نقص های خودرو پراید میتوان به ایراداتی در بخش جلوبندی پراید اشاره کرد. این نوع نقص در قطعات جلوبندی پراید بسته به میزان عمق و شدتی که دارد میتواند مالک خودرو را متحمل پرداخت هزینه های مختلفی برای بهبود این مشکل بکند.
در این مقاله راهکارهایی را خواهیم گفت تا هنگام خرید پراید متوجه ایرادات جلوبندی پراید شوید و قبل از خرید خودرو پراید بتوانید به راحتی تشخیص بدهید که آیا سیستم جلوبندی خودرو مورد نظر مشکلی دارد یا خیر. با من همراه باشید.
سیستم جلوبندی ماشین چیست و دقیقا کجای خودرو قرار دارد؟
برای اینکه راحتتر متوجه مشکلات قطعات جلوبندی خودرو خود شوید بهتر است بدانید اصلا جلوبندی خودرو چیست و چه وظایفی دارد.
جلوبندی خودرو به طور کلی در قسمت زیرین و جلویی خودرو قرار گرفته است و در واقع ارتباط بین اتاق خودرو و شاسی را برقرار می کند.
از وظایف اصلی سیستم جلوبندی پراید میتوان به دو نکته زیر اشاره کرد:
- افزایش کنترل و هدایت پذیری ماشین به ویژه در هنگام ترمز و عبور از پیچ ها
- جذب ارتعاشات و تکان های مکرر ناشی از دست اندازها و ناهمواریهای مسیر و افزایش آرامش سرنشینان
متاسفانه خیلی از مردم به اشتباه فکر میکنند، سیستم جلوبندی خودرو به اندازه مسائلی چون تعویض روغن و ترمز ها نیاز به توجه و رسیدگی ندارد. اما گفتنی است که سیستم جلوبندی یکی از مهم ترین بخش های خودرو می باشد و باید در نگهداری از ان دقت و وسواس کافی را به خرج داد تا عمر و بازده خودرو شما بیشتر باشد.
شناسایی ایرادات و نقص های جلوبندی پراید قبل از خرید
در ادامه با ما باشید تا راهکارهای را برای تشخیص ایرادات سیستم جلوبندی خودرو پراید را به شما نشان دهیم.
۱. عدم برابری و هماهنگی در آج های روی تایرها
لاستیک های ماشین مورد نظر را بررسی کنید. اگر آج ها به طور ناهماهنگ ساییده شده باشند یا نقاطی صاف بر روی تایرها وجود داشته باشد، اغلب موارد باعث می شود تا سیستم تعلیق در بالانس نگه داشتن خودرو ناتوان شود و فشار نا مساوی بر روی لاستیک ها اعمال کند.
۲. روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات سیستم جلوبندی ماشین
در صورتی که به قسمت زیرین خودرو دسترسی دارید، به سیستم جلوبندی و تعلیق به طور مستقیم نگاه کنید اگر فنر و کمک فنر ها چرب و روغنی بودند، این قطعات در حال نشت مایع هستند و در نتیجه به درستی کار نمی کنند و در نتیجه نیاز به تعویض دارند.
۳. پاسخ نامناسب خودرو در هنگام آزمون “تکان”
اگر احساس می کنید که جلوبندی خودرو نقص دارد یک آزمون ساده را انجام دهید.
زمانی که خودرو ایستاده است وزن خودتان را بر روی آن بیندازید و آن را از جلوی خودرو به پایین فشار دهید و چند بار آن را بالا و پایین کنید و سپس رها نمایید.
این حرکت را در عقب خودرو نیز دوباره تکرار کنید، اگر خودرو بیش از ۲ یا ۳ بار بالا و پایین شد به این معنی است که سیستم تعلیق خودرو فرسوده شده است.
۴. سواری خشک و خشن خودرو
با مرور زمان اجزای سیستم تعلیق خودرو فرسوده می شوند. ساده ترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات سیستم تعلیق ماشین حس و حالی است که ماشین هنگام حرکت به راننده و سرنشینان منتقل می کند. چرا که به هنگام مشکل در سیستم تعلیق سواری خشک شده و تمامی ناهمواری های جاده به کابین خودرو منتقل می شود و صداهای متعددی را به همراه دارد.
علایم دیگری که نشان از نقص در جلوبندی خودرو می باشد:
- ۵ کشیده شدن خودرو در پیچ ها برخلاف فرمان راننده
- ۶خودرو در هنگام حرکت اصلا تعادل مناسبی ندارد و با حرکت فرمان، عکس العمل غیر پیش بینی و نا ایمنی را بروز می دهد
- ۷ معیوب بودن بازوهای میل تعادل
- ۸ سیبک ها ممکن است دچار لقی زیاد شده باشند
- ۹ ضعف در سیستم فنر بندی خودرو
- ۱۰ چهار شاخ فرمان فرسوده شده و محکم در سر جای خود قرار ندارند
- ۱۱ باد لاستیک ها فشار مناسبی ندارد
- ۱۲ چرخ ها بالانس نیستند
- ۱۳ بلبرینگ چرخ ها فرسوده شده باشد
- ۱۴ غربیلک فرمان لرزش دارد و لاستیک ها ساییدگی زیادی دارند
- ۱۵ از سیستم تعلیق صدا های غیر عادی شنیده می شود
- ۱۶ فرمان به یک سمت کشیده می شود
- ۱۷ هنگام عبور از پیچ خودرو تعادل ندارد
- ۱۸ پلوس صدای غیر عادی تولید میکند
- ۱۹ فرمان بیش از حد نرم است
- ۲۰ فرمان خلاصی غیر مجاز دارد
- ۲۱ در هنگام عبور از پیچ ها لاستیک ها صدای غیر عادی تولید میکنند
- ۲۲ در زمان شتاب گیری فرمان به سمت چپ و راست کشیده می شود
با بررسی موارد بالا میتوانید سلامت سیستم جلوبندی پراید را قبل از خرید بررسی نمایید. اما در ادامه میخواهم شما را با قطعات و بخشهای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی خودرو پراید بیشتر آشنا کنم.
نگاهی عمیقتر به اجزای جلوبندی پراید
از شاخص ترین بخش های جلوبندی ماشین میتوان به کمک فنر ها، فنر ها، بلبرینگ ها، میل تعادل و سیبک( بوش) اشاره کرد.
فنرها: فنر های اغلب خودرو ها شامل فنر لول، فنر تخت و فنر پیچشی هستند، منتها باید توجه داشته باشید که تنها فنر ها نیستند که ارتعاشات را برطرف کنند و حتی ممکن است برای زمان طولانی به نوسان ادامه دهند.
کمک فنرها: همان طور که گفتیم فنر ها خود به تنهایی توانایی دفع ارتعاشات را ندارند و در نتیجه برای کنترل بهتر این ارتعاشات از کمک فنر ها استفاده می گردد.
بلبرینگها: شاید از دیدگاه خیلی ها بلبرینگ ها چندان نقش مهم و حائز اهمیتی نداشته باشند اما خرابی آنها میتواند خسارت جبران ناپذیری را به جلوبندی ماشین بزند.
میل تعادل: یکی دیگر از اجزای مهم جلوبندی خودرو میل تعادل یا همان میل موجگیر می باشد که وظیفه اصلی آن بالا بردن تعادل خودرو و همچنین جلوگیری از چپ شدن آن در پیچ ها می باشد. خرابی میل تعادل باعث گیجی خودرو در هنگام عبور از پیچ ها می شود.
سیبک: قطعات کروی هستند که به یک بازو وصل می شوند. این قطعات نه تنها وظیفه اتصال قسمت های مختلف را بر عهده دارند بلکه حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطح ناهموار را فراهم می کنند. این قطعات به راحتی خراب نمی شوند اما بارز ترین نشانه خرابی آنها کشیده شدن فرمان به یک سمت و لرزش فرمان خودرو است.
حرف آخر
با توجه به ضعیف بودن سیستم جلوبندی پراید و گرانبودن هزینههای تعویض و تعمیر، خرید پراید با جلوبندی سالم بسیار مهم است. در این مقاله با ۲۲ نکته مهم آشنا شدید که میتوانید برای بررسی سالم بودن جلوبندی پراید در هنگام خرید پراید از آنها استفاده کنید.
علاوه بر اینکه در هنگام خرید باید به سلامت جلوبندی پراید توجه کنید، در استفاده از قطعات جلوبندی نیز باید وسواس لازم را به خرج دهید. برای تهیه قطعات جلوبندی اصل و با کیفیت پراید میتوانید از قطعات جلوبندی پراید تولید شده در شرکت زمردیدک استفاده نمایید: خرید قطعات جلوبندی پراید