آشنایی با اجزای سیستم سوخت رسانی و تعمیر آنها

باک بنزین:

باک مخزنی است که سوخت در ان نگهداری می شود. باک ها باید از جنسی ساخته شوند، تا سوخت را به صورت مناسب نگه داری کنند که معمولاً آنها از فلزات یا پلاستیک می سازند. باک ها باید در برابر صدمات احتمالی و حوادث مقاوم باشد به همین منظور آن را در محل مناسبی در خودرو قرار می دهند. برای جلوگیری از اکسید شدن، سطح داخلی باک را گالوانیزه می کنند.

 

تصویر - اینفوگرافی

باک ها شامل یک لولۀ ورودی برای پر کردن و یک لولۀ خروجی که بالاتر از کف قرار گرفته (تا رسوبات و ناخالصی ها ته نشین شده و نتوانند وارد سیستم سوخت رسانی شوند) هستند. داخل باک را صفحات موج گیر نصب می کنند تا ضمن جلوگیری از تلاطم سوخت، باعث استحکام بخشیدن به باک شوند. در قسمت تحتانی باک، پیچی قرار گرفته تا در هنگام باز کردن باک از روی خودرو، بتوان بنزین آن را تخلیه کرد.

فیلتر های سوخت در مسیر بین باک و پمپ بنزین قرار می گیرند تا رسوبات و ذرات خارجی در سوخت، گرفته و مانع از ورود آن ها به موتور شوند، فیلتر ها ممکن است در دو نوع کاغذی و یا توری ساخته شوند که فیلتر نوع کاغذی بیشتر در خودروهای مجهز به پمپ بنزین برقی، به چشم می خورد فیلترهای توری نیز در باک، به انتهای لولۀ ورودی قرار می گیرند.

تعمیرات باک:

باک بنزین یک خودرو، کمتر نیاز به تعمیر دارد مگر این که تصادف کرده و باک آن دچار آسیب دیدگی شود در صورتی که باک دچار لهیدگی شدیدشود، باید ان را تعویض کرد باک را طبق موارد زیر بررسی کنید.

  •  بست های اتصال باک را از لحاظ پوسیدگی و لهیدگی جزئی کنترل کنید.
  •  مجرای هوای ورودی باک را از نظر گرفتگی کنترل نمائید.
  •  چنانچه در باک پوسیدگی و شکاف بزرگ مشاهده کرده اید، باک را از روی اتومبیل باز کنید و آن را با آب شستشو دهید و داخل آن را مقداری آب باقی بگذارید سپس قطعه ای از آهن ورق را در محل معیوب فرار داده و با جوش استلین، جوشکاری کنید.
  •  اگر قسمت پایین باک با گرد و خاک و مواد خارجی موجود در بنزین و همچنین قطرات آب پوشیده شده است، پیچ تخلیه آن را باز کنید. با باز کردن پیچ، مواد مضر از باک، تخلیه می شوند پس از شستشوی باک با آب،به وسیلۀ هوای فشرده داخل باک را خشک کنید.

پمپ بنزین:

وظیفۀ پمپ بنزین ارسال سوخت از باک به کاربراتور است پمپ های بنزین در دو نوع مکانیکی و الکتریکی ساخته می شوند. که پمپ های بنزین الکتریکی از در دو نوع سلونوئیدی و الکتروموتوری ارائه می شوند.

تصویر - پمپ بنزین

آزمایش فشار پمپ بنزین:

لوله خروجی پمپ بنزین را به فشار سنج متصل کنید و موتور را روشن کرده و یا استارت بزنید در این حالت فشار پمپ باید بین 5 تا 10 پوند بر اینچ مربع و برای پمپ های برقی این فشار باید بین 5/3 اتمسفر باشد، برای اطمینان از مقدار فشار پمپ به کاتالوگ اتومبیل مراجعه نمائید. دقت کنید این فشار باید پس از خاموش شدن موتور ثابت باقی بماند در غیر این صورت پمپ را جهت تعمیر از روی موتور پیاده کنید.

دلایل فشار زیاد پمپ:

1- شل بودن پیچ دیافراگم

2- قوی بودن فنر دیافراگم

3- کم بودن ضریب ارتجاعی دیافراگم

4- یخ بستن میله دیافراگم و از بین رفتن حالت ایست پمپ

دلایل فشار کم پمپ:

1- نشتی از لوله های سوخت

2- نشتی از دیافراگم

3- خرابی فلانچ استکانی

4- سائیدگی قطعات پمپ

5- کثیف شدن سوپاپ ها

6- سائیدگی میل بادامک

7- گرفتگی صافی بنزین

آزمایش دبی پمپ بنزین:

برای انجام این آزمایش لوله ورودی به کاربراتور را باز کرده و آن را در داخل یک ظرف شیشه ای مدرج قرار دهید سپس موتور را روشن کنید و به مقدار ورود بنزین در داخل ظرف توجه نمائید پس از 30 ثانیه موتوز را خاموش کنید. در این حالت مقدار بنزین در داخل ظرف نباید کمتر از 6/0 لیتر باشد.

باز کردن و بازدید قطعات پمپ بنزین:

پمپ ها به دو صورت پرسی و چند تکه ساخته می شوند، پمپ های چند تکه بیشتر قابلیت تعمیر را دارند. پس از باز کردن پمپ بنزین از روی موتور لوله های ورودی و خروجی پمپ را باز کرده و پیچ های اطراف پمپ را باز کنید، سپس تمام قطعات ان را با حلال شستشو دهید سوپاپ ها، دیافراگم و همچنین میل آن را زا نظر خرابی و پوسیدگی بررسی کرده و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.

برای جمع کردن پمپ واشر نو را به گریس آغشته کنید و در محل خود قرار دهید و سپس در پوش دیافراگم را در محلش قرار دهید و پیچ های در پوش را کمی سفت کنید. سپس شیطانک را به بالا فشار دهید تا دیافراگم در مرحله تنفس قرار گیرد در این حالت پیچ های اطراف در پوش را به صورت ضربدری محکم کنید. برای نصب پمپ بر روی موتور به طرز قرار گیری صحیح شیطانک بر روی خارج از مرکزی میل سوپاپ توجه کنید تا شیطانک آسیب نبیند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *