با این روش‌ها جلوبندی پراید خود را در خانه چک کنید [۵ روش]

روش تعمیر جلوبندی پراید خانه منزل

اغلب می‌توانید از حسی که در هنگام رانندگی پراید خود دارید، متوجه شوید که آیا قطعات جلوبندی پراید شما مشکلی دارد یا خیر، اما ارزیابی هر مشکلی بدون جک زدن خودرو و بازرسی بصری اجزای جلوبندی آن ممکن است دشوار باشد. در این مقاله روش‌هایی برای بررسی جلوبندی پرایدتان در خانه به شما ارائه می‌دهیم.

۱. ارتفاع سواری چرخ‌های جلوی پراید خود را اندازه بگیرید

از یک خط کش یا متر برای تعیین طول فضای خالی بین بالای لاستیک و پایین گلگیر در سمت راننده وسیله نقلیه خود استفاده کنید. روند را در سمت مسافر تکرار کنید و بررسی کنید که آیا تفاوتی وجود دارد یا خیر. تفاوت جزئی اشکالی ندارد اما این دو باید نسبتا برابر باشند.

  • اگر مقدار ارتفاع یکسان نباشد، احتمالا طرفی که پایین‌تر است مشکل دارد.
  • اگر ارتفاع آنها مساوی باشد، هنوز ممکن است مشکلی در تعلیق وجود داشته باشد که هر دو طرف را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می‌دهد.

۲. پراید خود را جک بزنید

برای بررسی بصری وضعیت سیستم تعلیق خود باید زیر خودرو بروید. جک را در زیر خودرو در یکی از نقاط تعیین شده جک برای قسمت جلو قرار دهید.

اگر مطمئن نیستید که جک را کجا قرار دهید، برای توضیح بیشتر به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. ماشین را بالا ببرید تا زمانی که به اندازه کافی بلند شود که در زیر آن کار کنید، سپس جک را زیر ماشین قرار دهید تا وزن آن را تحمل کند. هرگز زیر وسیله نقلیه ای که پایه جک جای‌گذاری نشده، کار نکنید.

بوش های لاستیکی را برای یافتن علائم آسیب بررسی کنید

هنگامی که زیر وسیله نقلیه خود قرار گرفتید، از یک چرخ شروع کنید و به بوش های لاستیکی که اجزای فلزی سیستم تعلیق شما را از یکدیگر جدا می کند، نگاه کنید. آنها معمولا سیاه هستند، اگرچه ممکن است به مرور زمان تبدیل به خاکستری شوند.

ممکن است تا چهل بوش جداگانه بین اجزای سیستم تعلیق شما وجود داشته باشد، اگرچه آنها اغلب گرد با سوراخی در وسط هستند (مانند دونات). هر زمان که یک تکه لاستیک در سیستم تعلیق خود پیدا کردید، آن را بوش در نظر بگیرید. اگر متوجه ترک یا پارگی در بوش شدید، باید آنها را تعویض کنید.

هنگامی که یک بوش لاستیکی شروع به فرسودگی می کند، امکان حرکت بیش از حد مجاز به اجزای سیستم تعلیق می دهد و در نتیجه دینامیک سیستم تعلیق تغییر می‌کند. پاره شدن یا گم شدن بوش‌ها می‌تواند توانایی وسیله نقلیه شما را برای مقاومت در برابر دست‌اندازها را به طور جدی به خطر بیندازد.

۳. میزان سایش آج لاستیک‌های خود را بررسی کنید

لاستیک‌های شما باید نسبتا یکنواخت دچار سایش شده باشند. اگر متوجه شدید که قسمت داخلی یا خارجی لاستیک با سرعت بیشتری نسبت به بقیه فرسوده شده است، ممکن است مشکلی در کمبر چرخ‌ها و لاستیک‌های شما باشد.

کمبر اصطلاحی است که برای توصیف زاویه قرارگیری چرخ نسبت به وسیله نقلیه و جاده استفاده می شود. کمبر مثبت موقعیتی را توصیف می‌کند که بار اتومبیل سبک است و پایین چرخ‌ها به هم نزدیک‌تر است تا بالای آنها، وقتی بار اتومبیل سنگین است عکس این موضوع صادق است. در خودرویی که کمبر منفی دارد، داخل لاستیک‌ها سریعتر دچار سایش می‌شوند.

۴. بررسی کنید که آیا وسیله نقلیه تراز است یا خیر

در حالی که وسیله نقلیه پارک شده است، در اطراف آن قدم بزنید و آن را به صورت بصری ارزیابی کنید. اگر یک طرف ماشین بالاتر از طرف دیگر قرار گیرد، احتمالا قطعات سیستم تعلیق فرسوده یا شکسته شده‌اند. در بسیاری از وسایل نقلیه مانند وانت‌ها، جلوی خودرو کمی پایین تر از عقب خودرو قرار می‌گیرد.

۵. تست پرش خودرو

وسیله نقلیه خود را روی زمین محکم و هموار پارک کنید. برای انجام یک تست پرش، باید هر متغیری را که می‌تواند بر نحوه بازگشت خودرو به حالت پیش از جهش تأثیر بگذارد را، حذف کنید. زمین ناهموار می تواند بر نحوه نشستن وسیله نقلیه تأثیر بگذارد و نتیجه قابل اعتمادی به شما ارائه ندهد.

  • سطح بتنی برای انجام این آزمایش ترجیح داده می‌شود.
  • یک سطح ناهموار وزن خودرو را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که سیستم تعلیق واکنش متفاوتی نسبت به حالت عادی نشان دهد.

جلوی خودرو را محکم به پایین فشار دهید. تست پرش مستلزم آن است که سیستم تعلیق خودرو را فشار دهید و نحوه بازگشت آن به حالت عادی را ارزیابی کنید. برای انجام این کار، هر دو کف دست خود را روی قسمت ثابت جلوی خودرو قرار دهید (کاپوت کافی است) و با تمام وزن خود فشار دهید. دستان خود را بردارید و به وسیله نقلیه که دوباره بلند می شود نگاه کنید.

  • جلوترین قسمت کاپوت را فشار دهید تا از ایجاد فرورفتگی در آن جلوگیری کنید.
  •  اگر نمی توانید فشار کافی به وسیله نقلیه وارد کنید، از یک دوست کمک بخواهید.

پس از رها کردن وسیله نقلیه، باید در یک پرش به سمت بالا به حالت عادی بازگردد. اگر در حین برگشت به حالت عادی چند بار دیگر بپرد، کمک فنرهای جلوی وسیله نقلیه شما احتمالاً خراب هستند.

حتی اگر قبل از رها کردن چندین بار آن را به سمت پایین فشار دهید، باز هم باید فقط با یک پرش خود را به حالت عادی برگرداند. هنگامی که سیستم تعلیق جلوی پراید خود را ارزیابی کردید، به سمت عقب خودرو حرکت کنید و با فشار دادن روی درب صندوق عقب، این روند را تکرار کنید. مانند جلوی خودرو، سیستم تعلیق عقب باید بتواند پس از یک پرش، به حالت عادی برگردد.

  • اگر خودرو قبل از نشستن دوباره چند بار پرید، آن را نزد یک متخصص ببرید تا کمک فنرها را بررسی کند.
  • اسپویلر (بال عقب) را فشار ندهید، زیرا اغلب از فایبرگلاس ساخته شده‌اند و تحت فشار می‌شکنند.

نتیجه گیری

اگر می‌خواهید اقدام به چک و بررسی قطعات جلوبندی پراید خود در خانه کنید توجه داشته باشید که قطعات سیستم تعلیق عموما بسیار کثیف هستند و ممکن است بسیار داغ باشند. قبل از اقدام به بازرسی، همیشه اجازه دهید خودرو حداقل به مدت ۴ ساعت خنک شود. ضمنا هر گونه مشکل مربوط به تایر یا قطعات جلوبندی خودرو باید فورا بررسی شود، زیرا می تواند خودرو را غیرقابل کنترل کند.