در این صفحه به معرفی اجزا جلوبندی خودرو و عملکرد قطعات جلوبندی پرداختهام. با من همراه باشید.
آشنایی با اجزا و عملکرد سیستم جلوبندی و قطعات جلوبندی خودرو
سیستم تعلیق اتومبیل فقط یک جزء در اتومبیل شما نیست. جلوبندی خودرو اساساً سیستمی است که چندین بخش دیگر را به هم متصل می کند و تضمین می کند که همه آن قسمت ها با هم کار می کنند. در ادامه یک نمای کلی و ساده از سیستم جلوبندی خودرو ارائه می کنم. پس برای یادگیری همه چیز در مورد جلوبند خودرو با ما همراه باشید.
جلوبندی خودرو چیست؟
سیستم جلوبندی خودرو (car suspension system) که سیستم تعلیق خودرو یا زیربندی خودرو نیز نامیده میشود عبارتست از تایرها، فنرها، کمک فنرها و قطعات اتصالاتی و محافظتی مانند سیبک، گردگیر، دسته موتور و بوش.
وظیفه سیستم و قطعات جلوبندی خودرو چیست؟
وظیفه بخش جلوبندی خودرو این است که خودرو را به لاستیکها متصل کند و یک توازن نسبی بین این دو برقرار کند تا خودرو در هنگام حرکت در کف جادهها یا در سر پیچها کاملا در اختیار راننده باشد.
وظیفه دیگر جلوبندی خودرو این است که خودرو را از هرگونه آسیب و فرسودگی در هنگام حمل بار یا پستی و بلندیها جاده محافظت کند.
برای درک نحوه عملکرد سیستم تعلیق خودرو، باید درک نحوه تعامل جاده ها و چرخ ها لازم است بدانید همه جاده ها، حتی هموارترین جاده ها، دست اندازهای ریز و درشتی دارند.
هنگامی که لاستیک ها با این لبهها و بریدگی ها تماس پیدا می کنند، نیرویی به لاستیک ها وارد می کنند. در صورت عدم وجود سیستمی که این نیرو و ضربه را جذب کند، بدنه خودرو به سمت بالا یا به پهلو می پرد.
سیستم تعلیق خودرو ضربههای وارد شده را دفع می کند تا خودرو را در جاده ثابت نگه دارد. علاوه بر این، سیستم جلوبندی ماشین، حرکت بدون خطر خودرو را در پیچ های تند تضمین می کند.
اگر سیستم تعلیق خودرو نبود، تعادل خودرو با وزن بیشتر در یک طرف به هم میخورد.
مهمترین اجزا و قطعات سیستم تعلیق خودرو چیست؟
سیستم جلوبندی خودرو ضربه ها را جذب و کاهش می دهد، به حفظ تماس تایر با جاده کمک می کند و وزن را تحمل می کند. اما سیستم جلوبندی برای اینکه همه اینکارها را انجام دهد؛ نیاز به قطعات و اجزایی نیز دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
۱. فنر
فنرها جزء مهمی از سیستم تعلیق هستند و حرکت لاستیک ها را کنترل می کنند. سیستم تعلیق مدرن خودرو دارای سیستم فنری با یکی از طرح های زیر است:
- فنرهای کویل
یکی از رایجترین طرحهای فنر، فنر پیچشی است که حول یک محور پیچیده میشود. منبسط شده و فشرده می شود تا حرکات لاستیک را جذب کند.
- فنرهای برگی
با تعداد زیادی از لایههای فلزی که به صورت یک واحد برای جذب ضربه محکم بسته شدهاند، یکی از قدیمیترین سیستمهای فنری هستند. اینها تا سال ۱۹۸۵ در خودروهای آمریکایی استفاده می شد. برخی از وسایل نقلیه سنگین و کامیون ها هنوز از آنها استفاده می کنند.
- فنرهای بادی
فنرهای بادی دارای یک محفظه استوانه ای پر از هوا بین بدنه خودرو و چرخ ها هستند. آنها از فشرده سازی هوا برای جذب ارتعاشات در چرخ ها استفاده می کنند.
این یک ایده بسیار قدیمی است و حتی در کالسکه های اسبی نیز استفاده می شد.
- میله های پیچشی
معمولاً از میله فولادی استفاده می شود. خواص پیچشی آن شبیه به حرکت فنر سیم پیچ است. این سیستم در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به طور گسترده در اروپا و ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت.
متأسفانه، در حالی که فنرها در جذب انرژی عالی هستند، اما کافی نیستند. بنابراین سازه های دیگری مانند دمپرها برای انجام اتلاف مورد نیاز هستند.
۲. کمک فنر
کمک فنر که به نام اسنوبر نیز شناخته می شود، وسیله ای برای کنترل حرکت غیر ضروری فنر از طریق تعدیل انرژی است.
کمک فنر انرژی جنبشی را با کاهش شدت ارتعاشات به گرما تبدیل می کند. سپس از طریق روِغن هیدرولیک پراکنده میکند.
پس کمک فنر انرژی جنبشی را جذب و به گرما تبدیل و پراکنده می کنند، شوک را خنثی می کند.
۳. میل تعادل (میله ضد نوسان)
این میله ها به همراه کمک فنرها استفاده می شوند و ثبات بیشتری را برای خودروی متحرک فراهم می کنند.
در اصل یک میله فلزی بلند است که هر دو طرف تعلیق را به هم متصل می کند. هنگامی که سیستم تعلیق روی یک چرخ بالا و پایین میرود، میلههای ضد نوسان حرکت را به چرخ دیگر منتقل میکنند.
این باعث کاهش نوسان خودرو و ایجاد یک سواری متعادل می شود. این همچنین به خودرو اجازه می دهد تا حتی در پیچ ها و هنگام چرخش به طور پیوسته حرکت کند.
انواع سیستمهای جلوبندی خودرو
اگرچه سیستم تعلیق یا جلوبندی خودرو را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد، اما متعارف ترین طبقه بندی به ما سه دسته می دهد:
۱. سیستم تعلیق وابسته
در این سیستم جلوبندی، یک محور محکم در امتداد عرض قاب ثابت شده است و مجموعه چرخها را در سمت چپ و راست به هم میپیوندد. به این ترتیب آنها به صورت یک واحد عمل می کنند.
این بدان معناست که وقتی یک طرف ماشین می چرخد، طرف دیگر نیز در آن جهت حرکت می کند. از آنجایی که هر دو طرف چرخ ها به یکدیگر وابستگی دارند، سیستم تعلیق وابسته نامیده می شود.
سیستم تعلیق وابسته برای زمین های ناهموار و جاده ها بهترین است. بسیاری از خودروهای چرخ عقب و خودروهای شاسی بلند دارای سیستم تعلیق وابسته به عنوان سیستم تعلیق اولیه خود هستند.
۲. سیستم تعلیق مستقل
در این نوع سیستم جلوبندی، هیچ ارتباطی بین دو مجموعه چرخ در دو طرف از طریق یک محور وجود ندارد.
بنابراین چرخ های دو طرف در چنین سیستمی واکنش های متفاوتی دارند. این بدان معناست که اگر چرخ در یک طرف دچار ضربه شود، فقط چرخ آن تحت تأثیر قرار می گیرد اما چرخ طرف دیگر تحت تأثیر قرار نمی گیرد.
بسیاری از رانندگان این سیستم تعلیق را ترجیح می دهند زیرا رانندگی بهتر و راحت تری را ارائه می دهد.
چند نوع از این سیستم وجود دارد که برای عملکردهای مختلف تغییر یافته است. به عنوان مثال، سیستم تعلیق مستقل عقب از اسکلت مک فرسون استفاده می کند و برای شفت های خارجی نیز مجاز است.
در این سیستم یک میل محرک متصل به قاب خودرو وجود دارد. شفت محرک حرکت را به چرخ های خودرو می دهد. انواع مختلفی از سیستم تعلیق موجود است که کیفیت رانندگی را بهبود بخشیده است.
۳. سیستم تعلیق نیمه مستقل یا پیچشی
در این سیستم حرکت یک طرف چرخ ها تا حدودی روی چرخ های کناری دیگر تاثیر می گذارد. سیستم تعلیق معمولاً برای چرخ عقب کار می کند. از مزایای آن می توان به هزینه کم، دوام و سبکی به لطف طراحی ساده آن اشاره کرد.
نکات نگهداری قطعات جلوبندی ماشین
سالم نگهداشتن سیستم جلوبندی ماشین برای اطمینان از تجربه رانندگی ایمن بسیار مهم است. در زیر چند نکته برای حفظ سیستم جلوبندی ماشین ارائه شده است:
- بوش های لاستیکی روی طبقها را بازرسی کنید.
- تمام قسمت های سیستم تعلیق خودرو را به خصوص پس از تعویض روغن به طور کامل بررسی کنید
- هر گونه نشتی روغن را فورا تعمیر کنید
- هر گونه آلودگی روغن یا زباله را روی هر بوش لاستیکی تمیز کنید
- قطعات تعلیق را برای علائم آلودگی روغن، تورم بررسی کنید و آنها را سفت کنید.
- همه اتصالات مانند سیبکها، دستهموتورها، میل موجگیر را بررسی کنید.
- فنر و کمکفنرها را برای نشتی روغن بررسی کنید و در صورت وجود رطوبت باید آنها را تعویض کنید.
- با هربار تعویض روغن اتصالات؛ گریس خودروی خود را دوباره پر کنید
- تست جهش را روی سیستم تعلیق خودروی خود انجام دهید تا بررسی کنید که بیشتر از دو بار جهش نداشته باشد زیرا این به معنای فرسودگی و ضربه هایی است که نیاز به تعویض دارند.
جمعبندی و نتیجهگیری
در این صفحه سعی کردیم شما را با سیستم جلوبندی خودرو و قطعات جلوبندی خودرو آشنا کنیم.
لطفا توجه داشته بسیستم جلوبندی خودرو به علت حساسیتی که در ایجاد ایمنی دارد، باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.
اگر احتیاج به راهنمایی در خصوص دریافت نمایندگی یا خرید قطعات جلوبندی با کیفیت (به صورت تکی یا عمده) و با گارانتی واقعی ۱ ساله دارید با شمارههای شرکت زمردیدک (۰۲۱۶۵۶۲۸۱۱۲ و ۰۲۱۶۵۶۲۷۳۸۱) تماس حاصل نمایید.
سوالات متداول
عموم قطعات جلوبندی خودرو باید حداقل ۱سال با کیفیت مناسب کار کنند. البته قطعات جلوبندی با کیفیت چیزی بین ۳ تا ۴ سال باید به دررستی کار کنند.
صدای سیستم تعلیق مانند بهم خوردن، تق تق یا ترکیدن در جاده های ناهموار نشانه خرابی سیستم جلوبندی است. باید فورا آن را بررسی یا تعویض کنید.